آثار افزایش میانگین قیمت محصولات لبنی بر بازار سهام
مهرداد حق‌گو، مدیر تحلیل کارگزاری بانک صنعت و معدن،ضمن بررسی علل و عوامل رشد قیمت محصولات لبنی، به بررسی اثر این موضوع بر صنایع لبنی فعال در بازار سرمایه پرداخت.

به گزارش بورس فوری، مهرداد حق‌گو، مدیر تحلیل کارگزاری بانک صنعت و معدن، در این یادداشت نوشت:

۱۲ شرکت در صنعت محصولات لبنی فعال‌اند که مجموع ارزش بازار آن‌ها حدود ۱۷ همت برآورد می‌شود. درآمد حاصل از فروش این شرکت‌ها در سال‌های گذشته به‌طور متوسط حدود ۴۰۰ میلیون دلار بوده؛ با در نظر گرفتن نرخ ارز ۱۰۰ هزار تومانی، درآمد کل آن‌ها معادل ۴۰ همت در سال ۱۴۰۴ خواهد بود. بنابراین نسبت P/S این صنعت در محدوده ۰٫۴ قرار می‌گیرد؛ عددی که حاشیه سود پایین این صنعت را بازتاب می‌دهد.

آثار افزایش میانگین قیمت محصولات لبنی بر بازار سهام

بررسی تاریخی نشان می‌دهد حاشیه سود خالص صنعت لبنیات در یک دهه گذشته به‌طور متوسط حدود ۶ درصد بوده است. در مرداد امسال، مجموع فروش این صنعت به ۳ هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان رسید؛ رقمی که نسبت به ماه گذشته کاهش جزئی ۶۰ میلیارد تومانی را نشان می‌دهد، اما در مقایسه با مرداد سال قبل رشدی چشم‌گیر، در حدود ۵۰ درصد، داشته است. این رشد عمدتاً ناشی از افزایش نرخ فروش محصولات بوده است. به‌عنوان نمونه، قیمت فروش شیر در این شرکت‌ها طی یک سال اخیر از میانگین ۲۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به حدود ۳۱ هزار تومان رسیده است.

آثار افزایش میانگین قیمت محصولات لبنی بر بازار سهام

از منظر تولید، حجم عرضه محصولات مختلف شامل شیر، پنیر، کره، دوغ و سایر فرآورده‌ها به‌طور میانگین در سطح ۵۰ هزار تن در ماه قرار دارد که روندی باثبات را نشان می‌دهد.

آثار افزایش میانگین قیمت محصولات لبنی بر بازار سهام

هم‌چنین نرخ فروش شیر و پنیر در مقایسه با ماه گذشته به‌طور میانگین رشد ۳ درصدی را نشان می‌دهد. با این‌حال، این افزایش نرخ به‌طور یکنواخت در درآمد شرکت‌ها بازتاب نیافته است؛ به‌گونه‌ای که در برخی شرکت‌ها کاهش درآمد تا حدود ۸۳ درصد مشاهده شده، در حالی که در برخی دیگر رشد درآمد تا ۱۳ درصد به ثبت رسیده است. در مجموع، کل صنعت در مرداد نسبت به تیر با افت ۲ درصدی در مبلغ فروش مواجه بوده است.

آثار افزایش میانگین قیمت محصولات لبنی بر بازار سهام

0 نظر:

نظر بدهید